VME Kapucijn
Kapucijnenvoer 122-124/Tervuursevest 196
3000 Leuven
KBO 0807.941.803
reglement van interne orde
deel 1 – regels inzake de leefbaarheid van het gebouw
Normaal gezien zou er geen huishoudelijk reglement nodig zijn. We gaan immers van de veronderstelling uit dat iedere bewoner niets anders wenst dan rustig te wonen in een zindelijk gebouw. Om nutteloze incidenten zoveel mogelijk te voorkomen, hebben wij voor U een overzicht van de gebruiken in het appartementsgebouw gemaakt. Indien alle bewoners deze bepalingen strikt naleven wordt er geen afbreuk gedaan aan het wooncomfort waarop iedereen recht heeft.
De mede-eigenaars die hun appartement verhuren zijn er toe gehouden een exemplaar van dit reglement aan de huurder te overhandigen.
ARTIKEL 1. toegang tot het gebouw
De bewoners worden verzocht de deuren die toegang geven tot het gebouw steeds zorgvuldig te sluiten.
De toegang tot het gebouw is verboden aan leurders en bedelaars.
Wij dringen erop aan de deur slechts te openen met de afstandsbediening voor personen die U kent. Uw eigen veiligheid en deze van de medebewoners vereisen deze maatregel.
Vuile vingers op het glas van de toegangsdeuren kunnen niet permanent verwijderd worden, dus gebruik de handvatten.
Garagepoort en bijhorende toegangsdeur dienen eveneens steeds gesloten te worden. Behoudens defect is het niet toegestaan het blokkeringsmechanisme van de poort uit te schakelen. Onnodig uitschakelen van het systeem ontregelt het mechanisme en heeft een tussenkomst van de hersteldienst tot gevolg. Wie wordt betrapt zal dan ook opdraaien voor de hieraan verbonden factuur.
ARTIKEL 2. Gebruik van de liften
Aan het gebruik van de liften zijn strenge voorwaarden verbonden:
- Het gebruik van de liften is verboden aan kinderen die niet vergezeld zijn van volwassenen.
- Het opgegeven gewicht of maximum aantal personen mag in geen geval overschreden worden.
- De liftdeuren mogen in geen geval geblokkeerd worden en de liften dienen steeds zo snel mogelijk ontruimd.
- De bewoners dienen hierover hun leveranciers in te lichten. Ingeval van misbruik kan het gebruik aan deze laatste worden verboden.
- Verhuizen met liften is verboden en zal leiden tot het heffen van een forfaitaire kostenvergoeding van €450,- bij vaststelling. De vergoeding wordt aangerekend via de afrekening van de eigenaar. (cfr AV 2009/04/24) .
- Het vervoer van omvangrijke voorwerpen die de liftkooi zouden kunnen beschadigen is altijd verboden. Wie beschadigt betaalt.
- Het vervoer van winkelkarretjes van warenhuizen of fietsen via de lift is verboden. Overtreders zullen per overtreding 25 euro dienen te betalen, verrekend via de eindafrekening van de eigenaar.
- Het is het verboden de liften te gebruiken bij brand.
ARTIKEL 3. verhuis, verkoop, verhuur
- Het is verboden om reclame te hangen in de gemene delen of op de balustrades.
- Eigenaars zijn verplicht om het RIO ter beschikking te stellen van hun huurders. Eigenaars blijven persoonlijk verantwoordelijk voor de naleving van het RIO door hun huurders.
- Korte termijnverhuur is niet toegestaan in het gebouw.
- Het is verboden om de personenliften te gebruiken bij verhuis (zie artikel 2)
- Bij gebruik van ladderlift is het verplicht om de glazen panelen van de terrassen af te dekken met eerst een deken en dan mits het gebruik van de speciale verhuis-adapter. Deze adapter kan gereserveerd worden bij de RVM of via de syndicus.
- Elke verhuis moet gemeld worden aan de syndicus. Er wordt een forfaitaire verhuisvergoeding aangerekend van €200,- .
- Indien de verhuis >15 dagen op voorhand gemeld wordt aan de syndicus wordt dit bedrag gereduceerd naar €100,-
- In de forfait is inbegrepen (het gebruik van de adapter en toezicht op correcte installatie door afgevaardigde van de VME)
ARTIKEL 4. Vuilnis
Voor restafval, PMD en GFT staan er in de tuin voor het gebouw Molok containers ter beschikking van de bewoners. Deze kunnen worden geopend met de sleutel van de toegangsdeuren. Het dumpen van afval ander dan eigen huisvuil is niet toegestaan. Bij overtreding zal een forfaitaire vergoeding van 50 euro aangerekend worden, eventueel vermeerderd met de bijkomende kosten voor de verwijdering zoals beslist op de Algemene Vergadering van 24/04/2009.
- Zowel restafval als PMD moet aangeboden worden in doorzichtige zakken, of in bulk gestort worden zodat de afhaalfirma de sorteerregels kan controleren. Kosten die gemaakt worden om de Molok container in regel te stellen wegen inbreuken op de sorteerregels kunnen worden doorgerekend aan de eigenaar van de overtredende kavel.
- GFT (Groenten- Fruit- en Tuinafval) moet in de daarvoor voorzien container gestort worden. Het GFT moet worden aangeboden in BIO AFBREEKBARE ZAKJES of in bulk
- Voor papier en karton staan in de garage containers ter beschikking.
Het stedelijk reglement is steeds van toepassing. Afwijkingen kunnen niet worden toegestaan. Alle bewoners zijn gehouden de onderrichtingen van de syndicus op te volgen.
ARTIKEL 5. lawaaihinder
Het probleem lawaai is steeds een delicaat onderwerp.
Op dit gebied wordt gemakkelijk overgeheld naar zowel te nonchalante als te strenge gedragingen. Hinderlijk geluid, van welke aard ook, moet steeds zowel overdag als ’s nachts vermeden worden. Iedere bewoner moet er voor zorgen dat de rust binnen het gebouw niet verstoord wordt.
Hierna volgt een opsomming van oorzaken voor storend lawaai:
- Dichtslaan van deuren
- Luid roepen of spreken in de gangen.
- Luidruchtige afstelling van radio en televisie.
- Gebruik van waterkranen en het nemen van baden midden in de nacht.
- Dragen van pantoffels en plaatsen van lawaai werende stickers onder meubels is aanbevolen.
- Uitvoeren van werken
- Langdurig gebruik van appartementsbel
- Geblaf van honden.
- Het voor lange duur alleen in het appartement achterlaten van honden mag niet.
- Het houden van honden en katten is maar al te vaak een punt van discussie daar deze huisdieren in vele gevallen aanleiding geven tot overlast bij de andere medebewoners. Het houden van honden en katten kan dan ook best worden vermeden. Het beheer van het gebouw zal niet nalaten om in geval van ernstige hinder de eigenaars van de rust verstorende dieren voor de vrederechter te dagen.
- Het gebruik van machines na 22 uur.
- Het houden van nachtelijke feestjes. Als dit al eens uitzonderlijk voorvalt verwittig dan minstens voorafgaand uw buren of hang een briefje uit in de liften.
- Uitvoeren van karweien en verplaatsen van meubels na 19 uur en voor 7uur30 is verboden. In ieder geval dient de nachtrust verzekerd van 22 tot 7 uur.
Mensen van goede wil kunnen door het voorkomen van de hiervoor vermelde geluidsoorzaken de rust in het gebouw vrijwaren en nutteloze ongemakken of geschillen met medebewoners vermijden.
ARTIKEL 6. uitzicht van het gebouw
Om een verzorgd uiterlijk van het gebouw te bewaren wordt de nadruk gelegd op volgende punten:
- Verbod kledingstukken, was, lakens en dekens door het open raam of op balkons uit te hangen.
- Verbod in de appartementen kledingstukken of handdoeken op te hangen zodat ze zichtbaar zijn van op de straat.
- Verbod om uitzicht storende voorwerpen op te stapelen op de vensterbanken.
- Om de eenvormigheid te bewaren dienen naamplaatjes voor bellen, bussen en deuren te worden besteld via de syndicus of medebeheerder (TVL).
- Elke bewoner zal er voor zorgen zijn ramen regelmatig te reinigen en onmiddellijk te voorzien in vervanging van gebarsten of gebroken glas.
- De gemeenschappelijke delen, in het bijzonder de trapzalen, gangen, en ingangen dienen steeds vrij te blijven. Op enige uitzonderingen na zijn de terrassen een evacuatieweg bij brand. Een doorgang van 80 cm. moet voorzien worden en de tussenschotten moeten vrij gehouden zodat ze kunnen worden geopend indien nodig. Indien een tussenschot klemt, niet opent of storend rammelt dient de syndicus of medebeheerder verwittigd te worden.
Het is verboden :
- om het even welk huishoudelijk werk (o.a. reinigen van tapijten) uit te voeren in de gemeenschappelijke delen
- Etensresten of om het even wat door de ramen of over de terrassen te gooien. Vooral het naar beneden gooien van sigarettenpeuken en as is een bron van ergernis voor de lager wonende buren en is verboden. Denk ook eens aan het brandgevaar of beschadiging van onderliggende zonnetenten.
ARTIKEL 7. ramen en accessoires
Alle vernieuwingen van ramen en accessoires (rolluiken, screens …) moeten worden uitgevoerd volgens de voorschrift in het document 18.1441 Kapucijn – Voorschriften ramen – 30-01-2023 (beschikbaar op het webplatform) en de beslissing van de AV dd 24-04-2009
Samengevat:
- De indeling van de ramen moet steeds hetzelfde blijven
- De kleur mag niet afwijken van de vastgelegde kleuren (RAL 7040)
- Aluminium profielen
- Bij vernieuwing van de ramen is de eigenaar verantwoordelijk voor de correcte aansluiting met het terras en de waterwering. en terras
- Rolluiken dienen wit van kleur te zijn
- Screens: geleiders en onderlat zijn in dezelfde kleur als de ramen, nml RAL 7040 mat ( poedercode AE300117704020), kleur van het screendoek is PEARL SC0707, Serge 5%+
ARTIKEL 8. GEBRUIK VAN DE TERRASSEN
- Uitzicht:
- Er mogen geen vuilzakken op de terrassen geplaatst worden.
- Het is verboden om bloembakken, antennes of andere, te bevestigen of te hangen aan de glazen panelen van de balkons. Ook het hangen van wasgoed op de glaspanelen of op het terras, zelfs op een droogrek, is verboden
- Het is o.a. omwille van brandveiligheid en afwatering ten strengste verboden om een andere vloer te leggen op de terrastegels (zoals houten vloer of kunstgras, …). Verwijdering zal per direct bevolen worden. Mogelijke kosten voor verwijdering of administratie zal doorgerekend worden aan de eigenaar van de overtredende kavel.
- Schoonmaken van de terrassen:
- Er mag enkel met een natte dweil gekuist worden op de terrastegels, er mag zeker geen water uitgegooid worden op de tegels van dit nieuwe afwateringsysteem ! Dat kan op het onderliggend terras terecht komen ! Heb eerbied voor uw buren.
- Bloembakken op de Terrassen moeten voorzien zijn van schotels onder de bakken, zodat vuil niet tussen de tegels kan vallen
- De vrije doorgang op de doorloop terrassen moet minstens 80 cm zijn en blijven voor eventuele evacuaties. Er mogen dus geen kasten brede zetels, tafels of andere meubelen staan die de nodige doorgang versperren.
ARTIKEL 9. Fietsen en kinderwagens
- Deze mogen slechts gestald worden in de private kelders of in de gemeenschappelijk voorziene plaatsen.
- Het is verboden fietsen tegen de gevels of tuinhagen van het gebouw te plaatsen.
- Het is niet toegestaan om elektrische fietsen (en voertuigen in het algemeen) op te laden in de garage.
ARTIKEL 10. huishoudapparaten en antennes
- Alle huishoudapparaten moeten parasietvrij zijn ten einde de ontvangsten van radio en televisie niet te storen.
- Er is geen gemeenschappelijke antenne. Men kan zich aansluiten bij een distributeur naar keuze.
- Plaatsen van parabool antennes werd door de algemene vergadering toegestaan op voorwaarde dat deze niet boven de balustrade uitkomen en een vluchtweg van 80 cm. behouden blijft. Bij niet naleving van de gestelde eisen zal een verbod op deze antennes ter stemming aan de algemene vergadering voorgelegd worden.
ARTIKEL 11. groenzone en beplantingen
- Het is niet toegestaan over de grasperken te lopen.
- Enkel de aangestelde tuinman mag werken uitvoeren aan de tuin.
- Tegen de hagen geplaatste fietsen zullen worden verwijderd.
- Dieren dienen uit de beplantingen gehouden te worden.
- Het herstellen van aangebrachte schade of verwijderen van uitwerpselen zal aan de eigenaar worden aangerekend.
ARTIKEL 12. werkman/vrouw
De werkman/vrouw staat ten dienste van de gemeenschap. Zijn/haar taken zijn omschreven in een werkcontract. Alleen de syndicus of de medebeheerder kunnen bijkomende opdrachten geven. Opmerkingen dienen overgemaakt aan de medebeheerder of syndicus.
Dagelijks toezicht in het gebouw wordt uitgevoerd door TVL. (Tybo en Luc)
- Uithanging van mededelingen
- Melding van calamiteiten bij de syndicus
- Kleine herstellingen (in samenspraak met de syndicus)
- Kleine onderhoudswerken (in samenspraak met de syndicus)
- Toezicht bij verhuis en diverse werken
- Toezicht op afvalverwerking
- …
DEEL 2 – wettelijke bepalingen
- Regels m.b.t. de bijeenroeping, werkwijze en bevoegdheid van de Algemene Vergadering
ARTIKEL 13. werkwijze van de algemene vergadering
Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen, geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn. Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden rechtsgeldig een lasthebber aan. Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen, oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.
De syndicus houdt jaarlijks een algemene vergadering tijdens de vastgelegde periode tussen 15/3 en 30/3 of telkens als er dringend in het belang van de mede-eigendom een beslissing moet worden genomen.
Tevens houdt de syndicus een algemene vergadering op verzoek van één of meer mede-eigenaars die ten minste één vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten. Dit verzoek wordt bij ter post aangetekende brief aan de syndicus gericht, die binnen de dertig dagen na de ontvangst van het verzoek de bijeenroeping verzendt aan de mede-eigenaars. Wanneer de syndicus geen gevolg geeft aan dit verzoek, kan één van de mede-eigenaars die het verzoek mee heeft ondertekend, zelf de algemene vergadering bijeenroepen.
ARTIKEL 14. Bijeenroeping van de algemene vergadering
De bijeenroeping vermeldt de plaats waar, alsook de dag en het uur waarop de vergadering plaatsvindt, alsmede de agenda met opgave van de punten die ter bespreking zullen worden voorgelegd. De syndicus agendeert de schriftelijke voorstellen die hij heeft ontvangen van de mede-eigenaars of van de raad van mede-eigendom, ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het dit reglement van interne orde bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden. De bijeenroeping vermeldt volgens nadere regels waar de documenten over de geagendeerde punten kunnen worden geraadpleegd.
De bijeenroeping geschiedt bij een ter post aangetekende brief, tenzij de geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd de oproeping via een ander communicatiemiddel te ontvangen. De bijeenroepingen die worden verzonden naar het laatst door de syndicus op het ogenblik van de verzending gekende adres, worden geacht geldig te zijn. Behalve in spoedeisende gevallen wordt de bijeenroeping ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering ter kennis gebracht.
ARTIKEL 15. Voorzitter en secretaris van de algemene vergadering
De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten. De voorzitter ‘leidt’ de vergadering naar vorm, procedure, verloop en orde , terwijl de syndicus de inhoudelijke taken invult.
Bij ontstentenis van een kandidaat of indien de algemene vergadering na twee stemronden niet tot de aanduiding van deze bureauleden kan overgaan, wordt van rechtswege voorzitter van de vergadering, de persoonlijk aanwezige mede-eigenaar die het grootst aantal aandelen in de gemeenschappelijke delen bezit, en, indien verscheidene mede-eigenaars een zelfde aantal aandelen bezit, de oudste van hen in jaren.
Naast de aanstelling van een voorzitter moet tevens een secretaris van de vergadering worden aangesteld. De algemene vergadering kan met de vereiste meerderheid beslissen om de syndicus aan te duiden als secretaris.
ARTIKEL 16. Aanwezigheidsvereiste op de algemene vergadering
De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten.
Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering ook rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.
Indien geen van beide quorums wordt bereikt, zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van ten minste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van mede-eigendom waarvan ze houder zijn.
ARTIKEL 17. Volmachten op de algemene vergadering
Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering.
Een lasthebber van de vereniging van mede-eigenaars of iemand die door haar in dienst is genomen of voor die vereniging diensten levert in het raam van enige andere overeenkomst, mag niet persoonlijk of bij volmacht deelnemen aan de beraadslagingen en de stemmingen over de opdracht die hem werd toevertrouwd.
De volmacht vermeldt de naam van de lasthebber.
De volmacht kan algemeen of specifiek zijn en mag slechts gelden voor één algemene vergadering, tenzij gebruik wordt gemaakt van een algemene of specifieke notariële volmacht. Een volmacht verleend voor een algemene vergadering geldt ook voor de algemene vergadering die georganiseerd wordt omdat voor de eerste algemene vergadering het quorum niet werd bereikt, tenzij anders bepaald.
Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lastgever of lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars beschikken.
Niemand mag meer dan drie volmachten aanvaarden. Een lasthebber mag evenwel meer dan drie volmachten krijgen als het totaal van de stemmen waarover hij zelf beschikt en die van zijn volmachtgevers niet meer dan 10 % bedraagt van het totaal aantal stemmen dat toekomt aan alle kavels van de mede-eigendom.
ARTIKEL 18. stemming op de algemene vergadering
Iedere mede-eigenaar beschikt over een aantal stemmen dat overeenstemt met zijn aandeel in de gemeenschappelijke delen.
Wanneer het reglement van mede-eigendom de lasten van een gemeenschappelijk deel van het gebouw of van de groep van gebouwen uitsluitend ten laste legt van bepaalde mede-eigenaars, nemen enkel die mede-eigenaars deel aan de stemming op voorwaarde dat die beslissingen het gemeenschappelijk beheer van de mede-eigendom niet in het gedrang brengen. Elk van hen stemt met een aantal stemmen naar evenredigheid van zijn aandeel in voornoemde lasten.
De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de mede-eigenaars die op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist.
Voor de berekening van de vereiste meerderheid worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen, niet beschouwd als uitgebrachte stemmen.
ARTIKEL 19. Bevoegdheden – meerderheden algemene vergadering
De algemene vergadering beslist:
1° bij meerderheid van twee derde van de stemmen:
- a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van
de gemeenschappelijke gedeelten betreft, onverminderd artikel 3.85, § 2;
- b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van de wettelijk opgelegde werken en de werken tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer, waartoe kan worden besloten bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars, onverminderd artikel 3.89, § 5, 2° ;
- c) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 3.89, § 5, 2°, bedoelde daden;
- d) met bijzondere motivering, over de werken aan bepaalde privatieve delen, die, om economische of technische redenen, zullen worden uitgevoerd door de vereniging van mede-eigenaars.
Deze beslissing wijzigt geenszins de verdeling van de kosten voor deze werken over de medeeigenaars.
2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:
- a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de mede-eigendom;
- b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel daarvan;
- c) over de heropbouw van het onroerend goed of de herstelling van het beschadigd gedeelte in geval van gedeeltelijke vernietiging;
- d) over iedere verkrijging van nieuwe onroerende goederen bestemd om gemeenschappelijk te worden;
- e) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen. Dit omvat ook de wijziging van de zakelijke gebruiksrechten ten voordele van één mede-eigenaar op de gemeenschappelijke delen, op voorwaarde dat dit gemotiveerd wordt door het rechtmatig belang van de vereniging van mede-eigenaars, in voorkomend geval, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die zulks mocht veroorzaken;
- f) over de wijziging van de statuten in functie van artikel 3.84, vierde lid;
- g) over de verdeling van een kavel of over de volledige of gedeeltelijke vereniging van twee of meer kavels;
- h) onder voorbehoud van artikel 3.92, § 1, zesde lid, over de volledige afbraak en heropbouw van het gebouw om redenen van hygiëne of veiligheid of wanneer de kostprijs voor de aanpassing van het gebouw aan de wettelijke bepalingen buitensporig zou zijn. In dit geval kan een mede-eigenaar tegen vergoeding afstand doen van zijn kavel ten gunste van de andere mede-eigenaars, indien de waarde van de kavel lager is dan het aandeel dat hij moet betalen in de totale kosten van de werken. Bij gebrek aan overeenstemming wordt de vergoeding door de rechter vastgesteld op basis van de actuele marktwaarde van de betrokken kavel, zonder rekening te houden met de beslissing van de algemene vergadering.
- 2. In geval van gehele of gedeeltelijke vernietiging, worden de vergoedingen die in de plaats komen van het vernietigde onroerend goed bij voorrang aangewend voor de heropbouw ervan, indien daartoe beslist wordt.
Onverminderd de vorderingen ingesteld tegen de mede-eigenaar, de bewoner of de derde, die aansprakelijk is voor het schadegeval, zijn de mede-eigenaars verplicht in geval van heropbouw of herstel bij te dragen in de kosten, naar evenredigheid van hun aandeel in de mede-eigendom.
- 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle mede-eigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, middels de overlegging van een verslag zoals bepaald in artikel 3.85, § 1, tweede lid.
Wanneer de algemene vergadering echter, met de door de wet vereiste meerderheid, besluit tot de werken, de verdeling of de vereniging van kavels of daden van beschikking, kan zij, met dezelfde gekwalificeerde meerderheid, beslissen over de wijziging van de verdeling van de aandelen van medeeigendom in geval die wijziging noodzakelijk is.
ARTIKEL 20. Notulen van de Algemene Vergadering
De syndicus stelt de notulen van de beslissingen op die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden.
Deze notulen worden aan het einde van de zitting en na lezing ondertekend door de voorzitter van de algemene vergadering, door de bij de opening van de zitting aangewezen secretaris en door alle op dat ogenblik nog aanwezige mede-eigenaars of hun lasthebbers.
De leden van de vereniging van mede-eigenaars kunnen, met eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden.
De syndicus neemt binnen dertig dagen na de algemene vergadering de beslissingen bedoeld in de paragrafen 10 en 11 op in het register bedoeld in artikel 3.93, § 4, en bezorgt die binnen diezelfde termijn aan elke titularis van een zakelijk recht op een kavel die, in voorkomend geval krachtens artikel 3.87, § 1, tweede lid, stemrecht heeft in de algemene vergadering en aan de andere syndici. Als een van hen het proces-verbaal niet binnen de gestelde termijn heeft ontvangen, brengt hij de syndicus daarvan schriftelijk op de hoogte.
ARTIKEL 21. Mededinging
Op de Algemene Vergadering werd volgend bedrag vastgelegd van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 3.89, § 5, 2° BW, bedoelde daden (zijnde alle bewarende maatregelen en alle daden van voorlopig beheer):
EUR … – beslissing Algemene Vergadering d.d. …
Voor opdrachten en contracten boven dit bedrag zal de syndicus meerdere kostenramingen voorleggen, op grond van een vooraf opgemaakt bestek.
ARTIKEL 22. bijstand op de algemene vergadering
Een mede-eigenaar kan zich laten bijstaan door één persoon op voorwaarde dat hij de syndicus ten minste vier werkdagen vóór de dag van de algemene vergadering daarvan bij aangetekende zending in kennis stelt. Deze persoon mag tijdens de algemene vergadering de discussie niet leiden, noch ze monopoliseren.
- Regels m.b.t. de syndicus
ARTIKEL 23. de syndicus
- Benoeming van de syndicus en publicatie
De syndicus wordt benoemd door de algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere mede-eigenaar of van iedere belanghebbende derde.
De bepalingen met betrekking tot de relatie tussen de syndicus en de vereniging van mede-eigenaars worden opgenomen in een schriftelijke overeenkomst.
Het mandaat van de syndicus mag niet langer zijn dan drie jaar, maar kan worden hernieuwd door een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering. Het feit dat het mandaat van de syndicus niet wordt vernieuwd, geeft op zich geen aanleiding tot een vergoeding.
Onder voorbehoud van een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering, kan hij geen verbintenissen aangaan voor een termijn die de duur van zijn mandaat te boven gaat.
Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van interne orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd. De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.
Conform artikel 3.89, §2 BW moet de aanstelling/benoeming van de syndicus tevens in de Kruispuntbank voor Ondernemingen worden bekendgemaakt.
De vereniging van mede-eigenaars of haar syndicus moeten een aanvraag tot inschrijving indienen bij
een ondernemingsloket naar keuze en dit ten laatste op de werkdag, die de dag waarop de opdracht
van de syndicus een aanvang neemt, voorafgaat. Uitzondering hierop is het geval waarin de beslissing
tot aanstelling of benoeming minder dan acht werkdagen werd genomen voor de dag waarop zijn
opdracht aanvangt. In dit laatste geval moet de inschrijving plaatsgrijpen binnen acht werkdagen na
het nemen van de beslissing tot aanstelling of benoeming. Naast een aanvraag tot inschrijving dient tevens elke wijziging of doorhaling van de gegevens worden
medegedeeld aan het ondernemingsloket naar keuze, met aanduiding van de datum waarop de
wijziging of doorhaling in voege treedt. De mededeling dient te gebeuren volgens dezelfde procedure
als bij de aanvraag van een inschrijving.
Voor elke aanvraag, wijziging of doorhaling dient een inschrijvingsrecht
door de vereniging van mede-eigenaars te worden betaald. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
- Takenpakket van de syndicus
De syndicus heeft tot opdracht:
1/ de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren;
2/ alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
3/ het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars te beheren; voor zover als mogelijk dient dit vermogen in zijn geheel geplaatst te worden op diverse rekeningen, waaronder verplicht een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal; al deze rekeningen moeten op naam van de vereniging van mede-eigenaars worden geplaatst;
4/ de vereniging van mede-eigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen; Behoudens andersluidende bepalingen in de wet, wordt aangetekende briefwisseling, op straffe van nietigheid, geadresseerd aan de woonplaats, of bij ontstentenis daarvan, aan de verblijfplaats of de maatschappelijk zetel van de syndicus en aan de zetel van de vereniging van mede-eigenaars.
5/ de lijst van de schulden bedoeld in artikel 3.94, § 2, over te leggen binnen dertig dagen te rekenen van het verzoek van de notaris;
6/ aan elke persoon, die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, de datum van de vergaderingen mede te delen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten te formuleren. Deze zullen als zodanig aan de vergadering worden medegedeeld. De mededeling wordt aangeplakt op een goed zichtbare plaats in de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
7/ indien zijn mandaat op om het even welke wijze een einde heeft genomen, binnen een termijn van dertig dagen na de beëindiging van zijn mandaat het volledige dossier van het beheer van het gebouw aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste algemene vergadering te overhandigen, met inbegrip van de boekhouding en de activa die hij beheerde, van elk schadegeval, van een historiek van de rekening waarop de schadegevallen zijn vereffend, alsmede van de stukken die de bestemming bewijzen welke werd gegeven aan elke som die niet op de financiële rekeningen van de mede-eigendom terug te vinden is;
8/ een aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan die de uitoefening van zijn taak dekt, alsook het bewijs van die verzekering te leveren; in geval van een mandaat om niet, wordt die verzekering aangegaan op kosten van de vereniging van mede-eigenaars;
9/ het de mede-eigenaars mogelijk maken inzage te nemen van alle niet private documenten of gegevens over de mede-eigendom
10/ desgevallend, het postinterventie-dossier te bewaren op de wijze die door de Koning is vastgesteld;
11/ ten behoeve van de in artikel 3.88, § 1, 1°, c, bedoelde mededinging meerdere kostenramingen voor te leggen.
12/ aan de gewone algemene vergadering een evaluatierapport voor te leggen in verband met de overeenkomsten voor geregeld verrichte leveringen;
13/ de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad; hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of in het kapitaal waarvan ze een aandeel bezitten, een onderneming waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarbij zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld; indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;
14/ de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering, en de mede-eigenaars op hun eerste verzoek en de notaris indien hij de syndicus hiertoe verzoekt in het kader van de overschrijving van akten die overeenkomstig artikel 1, eerste lid, van de hypotheekwet van 16 december 1851 op het bevoegde kantoor van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie worden overgeschreven, de naam, het adres, de gedeelten en de referenties van de kavels van de andere mede-eigenaars te bezorgen;
15/ de boekhouding van de vereniging van mede-eigen aars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningenstelsel.
16/ de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen.
De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer; hij kan zijn bevoegdheid niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden.
- Voortijdige beëindiging van de overeenkomst met de syndicus
De Algemene Vergadering kan de syndicus te allen tijde ontslaan. De vereniging van mede-eigenaars mag de syndicus in principe kosteloos, zonder opgave van enige reden en zonder opzegtermijn ontslaan, behoudens afwijkend beding in het syndicuscontract.
- Verplichtingen van de syndicus bij het einde van zijn opdracht
Indien het mandaat als syndicus op om het even welke wijze een einde heeft genomen, zal hij binnen een termijn van dertig dagen na de beëindiging van zijn mandaat het volledige dossier van het beheer van het gebouw aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste algemene vergadering overhandigen, met inbegrip van de boekhouding en de activa die hij beheerde, van elk schadegeval, van een historiek van de rekening waarop de schadegevallen zijn vereffend, alsmede van de stukken die de bestemming bewijzen welke werd gegeven aan elke som die niet op de financiële rekeningen van de mede-eigendom terug te vinden is.
- Regels m.b.t. de commissaris van de rekeningen
ARTIKEL 24. commissaris van de rekeningen
De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, belast met de controle van de rekeningen en de boekhouding van de vereniging. De commissaris van de rekeningen brengt verslag uit aan de algemene vergadering.
Bevoegdheden en werkingsregels :
1/Omschrijving van de verplichtingen/opdracht van de commissaris:
Jaarlijks zal de commissaris van de rekeningen zich, op afspraak, kunnen aanbieden op het kantoor van de syndicus om alle boekhoudkundige stukken (facturen, kostennota’s, bankafschriften, boekhoudkundige documenten, …) in te kijken.
Bij vragen of onduidelijkheden kan de commissaris eventuele ontbrekende informatie of verduidelijkingen opvragen bij de syndicus, die er zich toe engageert om op korte termijn (minstens voor de algemene vergadering waarop de rekeningen ter goedkeuring voorgelegd worden) de noodzakelijke inlichtingen aan de commissaris te bezorgen. De commissaris van de rekeningen maakt een schriftelijk verslag op over zijn vaststellingen en brengt hierover, zo noodzakelijk, mondeling verslag uit aan de mede-eigenaars tijdens de algemene vergadering.
2/ Het mandaat kan bezoldigd zijn.
- Regels m.b.t. de Raad van mede-eigendom
ARTIKEL 25. raad van mede-eigendom
In elk gebouw of elke groep van gebouwen met minstens twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt verplicht door de algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht.
In de gebouwen of groepen van gebouwen met minder dan twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, kan de algemene vergadering met een volstrekte meerderheid van de stemmen beslissen tot oprichting van een raad van mede-eigendom.
Werkingsregels:
1/De raad van mede-eigendom controleert de taken van de syndicus.
2/ De algemene vergadering beslist bij volstrekte meerderheid over de benoeming van de leden van de raad van mede-eigendom, zulks voor elk lid afzonderlijk. Het mandaat van de leden van de raad van mede-eigendom loopt tot de volgende gewone algemene vergadering en is hernieuwbaar.
3/ Het mandaat kan bezoldigd worden.
4/ Taken en verslaggeving:
Om zijn opdracht uit te voeren kan de raad van mede-eigendom, na de syndicus op de hoogte te hebben gebracht, kennis nemen en kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer van laatstgenoemde of die van belang zijn voor de mede-eigendom.
Hij kan andere opdrachten of bevoegdheidsdelegaties krijgen in de mate dat de algemene vergadering daartoe beslist met een meerderheid van twee derde van de stemmen en zulks geen afbreuk doet aan de wettelijke bevoegdheden van de syndicus, de algemene vergadering en de commissaris inzake de rekeningen. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of bevoegdheidsdelegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar.
De raad brengt verslag uit over haar activiteiten.
ARTIKEL 26. inzagemogelijkheid van de mede-eigenaars
De syndicus moet de mogelijkheid creëren voor alle mede-eigenaars om inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom.
Het ter beschikking stellen van de documenten zal gebeuren op de zetel van de vereniging van mede-eigenaars of op de plaats waar de syndicus is gevestigd. De syndicus maag hiervoor een vergoeding aanrekenen.
Om organisatorische redenen dient de mede-eigenaar hiertoe voorafgaand een afspraak te maken met de syndicus of dossierbeheerder.
Heel wat informatie wordt ook via digitale weg / online platform ter beschikking gesteld. In dit laatste geval bekomt de mede-eigenaar op eenvoudig verzoek de noodzakelijke inloggegevens om hiertoe toegang te krijgen.
DEEL 3 – PRIVACYBELEID VME
ARTIKEL 27. Privacybeleid
- Dit privacy beleid legt uit hoe de VME omgaat met de persoonsgegevens van de mede-eigenaars en/of huurders van de privatieve delen (hierna de Persoonsgegevens).
De vereniging van mede-eigenaars conformeert zich hiermee aan (i) de Europese verordening nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van hun persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming – beter bekend als ‘GDPR’ of ‘AVG’) (ii) de wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018 en (iii) de adviezen en aanbevelingen van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
- De vereniging van mede-eigenaars verwerkt uitsluitend Persoonsgegevens die haar door de mede-eigenaars (en/of huurders) zijn meegedeeld.
- De Persoonsgegevens worden door de vereniging van mede-eigenaars verwerkt voor het beheer van de gemene delen (waaronder de oproeping voor de algemene vergadering), alsook om dringende interventies van derden in het belang van VME, de mede-eigenaars en/of huurders mogelijk te maken.
Een aanvullende grondslag voor deze verwerking is de toestemming van de mede-eigenaars (door de goedkeuring van het reglement van interne orde) als van de huurders (door het goedkeuren van het huurcontract waarin verwezen wordt naar het reglement van interne orde).
- De Persoonsgegevens worden meegedeeld aan de syndicus van de vereniging van mede-eigenaars. De Persoonsgegevens worden tevens meegedeeld aan derden in geval dringende interventies nodig zijn in het belang van de VME, de mede-eigenaars en/of huurders.
- De Persoonsgegevens worden bewaard gedurende de periode van mede-eigendom en/of huur, en tot 10 jaar nadat de mede-eigendom en/of huur een einde genomen heeft.
- De VME verbindt er zich toe om de vertrouwelijkheid van de Persoonsgegevens te behouden en veiligheidsmaatregelen te nemen om elk eventueel verlies, misbruik of elke vervalsing van de Persoonsgegevens te bekomen.
- Elke mede-eigenaar en/of huurder kan steeds inzake krijgen bij de vereniging van mede-eigenaars in de Persoonsgegevens die hem aanbelangen. Onjuiste gegevens worden op eerste verzoek door de vereniging van mede-eigenaars verbeterd.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft het recht om bepaalde Persoonsgegevens die door de vereniging van mede-eigenaars uitsluitend op basis van toestemming worden verwerkt (bij gebreke aan een wettelijke grondslag) te wissen.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft tevens het recht om de verwerking van bepaalde Persoonsgegevens te beperken, of bezwaar te maken tegen bepaalde verwerkingen.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft het recht om zijn Persoonsgegevens te verkrijgen of om ze over te dragen aan een nieuwe vereniging van mede-eigenaars.
- Bij vragen of bemerkingen omtrent het privacy beleid van de vereniging van mede-eigenaars, kan contact met de vereniging van mede-eigenaars worden opgenomen op het volgende e-mailadres: info@verimass-parte.be
Bij klachten over het privacy beleid van de vereniging van mede-eigenaars, kan de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be) worden gecontacteerd.
Opgemaakt in 2 exemplaren waarvan één voor de huurder
Voor ontvangst,
Naam huurder :
Naam eigenaar :
Handtekening :
Datum