VME Pelikaan
ADRES: Pelikaanstraat 38, Antwerpselaan 4-5, koopliedenstraat 3-5
1000 Brussel.
KBO: 0878.528.703
reglement van interne orde
deel 1 – regels inzake de leefbaarheid van het gebouw
- 1: TOEGANG TOT/IN HET GEBOUW / DEUREN EN GARAGEPOORT
Elke bewoner zorgt ervoor dat de voordeur en de sasdeur, aanwezig op elke ingang, ten alle tijden gesloten worden na doorgang.
Om indringers tegen te gaan wordt er aanbevolen om alle deuren achter zich te sluiten via manuele handeling en niet te wachten op automatische sluiting.
Bij het in- en uitrijden van de garage met de wagen wordt er verzocht te wachten met doorrijden tot de garage volledig gesloten is om indringers te vermijden.
De toegangsdeuren tot het gebouw mogen via videofoon of andere slechts geopend worden voor bekenden (ter preventie van inbraak, diefstal, vandalisme en brandstichting). Nalatigheid brengt de veiligheid van alle bewoners in gevaar.
Als U hinder ondervindt van willekeurig aanbellen van onbekende personen, kan u het geluid van de videoparlofoon, aanwezig in elk appartement, uitschakelen.
Alsook de volgende deuren dienen ten alle tijden gesloten te worden na doorgang.
- De deuren welke toegang geven tot de lift vanuit de garage
- De deur in de garage op -2 welke toegang geeft tot de kelders
- De deur welke toegang geeft tot de lokalen met de elektriciteitstellers
- De deur welke toegang geeft tot de wasplaats
- De deur welke toegang geeft tot het vuilnislokaal.
- De deur van het fietsenlokaal
De deuren van de verschillende traphallen, die standaard dienstdoen als nooddeur, om rookontwikkeling en uitbreiding bij/van brand tegen te gaan.
De deuren van de verschillende traphallen, alsook de voordeur/sasdeur/ garagepoort, die standaard dienstdoen als nooddeur, dienen ten alle tijden toegankelijk gehouden te worden om een vlotte evacuatie toe te laten in geval van nood. Deze toegang mag NOOIT geblokkeerd worden met goederen/fietsen/auto of andere voorwerpen.
U wordt verzocht onmiddellijk contact op de nemen met de syndicus wanneer U de inkom deuren/en of garage in een open niet vergrendelde staat aantreft. Alsook wanneer U nooddeuren in een vergrendelde of geblokkeerde staat aantreft.
Bij het opzettelijk blokkeren en/of verhinderen van de sluiting en opening van bovenstaande deuren, kan een schadevergoeding van 250€ aangerekend worden plus de kosten die voortvloeien om de toegang te herstellen in oorspronkelijke staat zoals beschreven in dit artikel..
- 2: gebruik van de gemene delen
Algemeen
In de inkom, de trapzaal, op de overlopen en de gangen mogen geen fietsen, kinderwagens, of om het even welke andere voorwerpen geplaatst worden. De gemene delen van het gebouw moeten altijd vrij blijven. In de gemene delen is het ook verboden om te roken.
Fietsen dienen in de garage op niveau -2 geplaatst te worden, in de voorziene fietsenstalling.
Bij het niet respecteren van bovenstaande kan overgegaan worden tot een schadevergoeding van 250€ plus de mogelijkse kosten die voortvloeien uit de overtreding..
Gebruik van de lift
Elke gebruiker zorgt ervoor dat de lift netjes blijft. De lift mag niet gebruikt worden door niet vergezelde kinderen jonger dan 12 jaar. De lift mag niet gebruikt worden om grote inboedel te verhuizen, hiervoor dient beroep te worden gedaan op een externe ladderlift.
Elke bewoner zorgt ervoor om beschadigingen aan de lift en liftdeuren maximaal te voorkomen, en veroorzaakte beschadigingen zo snel mogelijk te melden bij de syndicus.
Gebruik de noodbel als de lift blokkeert. Bij gebrekkige werking van de lift en/of grote beschadigingen, verwittigt men zo snel mogelijk de lift onderhoudsfirma, wiens telefoonnummer geafficheerd is in de lift en de syndicus.
Bij brand/brandalarm mag de lift niet gebruikt worden en dient de evacuatie te verlopen via de traphal.
Gebruik van de garage
Het is enkel toegelaten om voertuigen te parkeren op de daarvoor voorziene staanplaatsen. Enkel bewoners die een staanplaats hebben in de ondergrondse parking mogen hun voertuig stationeren op de voor hen voorziene parkeerplaats.
Het is ten strengste verboden in de garage (privatieve en gemeenschappelijke delen):
- kinderen te laten spelen;
- met fietsen, moto’s enz. rond te rijden;
- te roken, of er lucifers of lichtgevende materialen met vrije vlam te ontsteken
- benzine, olie, ontplofbare, onwelriekende, ongezonde, schadelijke of andere ontvlambare producten te stapelen;
- te parkeren in de in- of uitrij of op de plaatsen voorzien om te manoeuvreren;
- voertuigen met gasinstallatie te parkeren;
- de garagelokalen te bevuilen met vuilnis van welke aard ook.
- auto’s met verbrandingsmotor voor langere tijd draaiende te houden ivm CO2 intoxicatie en alarm.
Gebruik van de gemene fietsenberging
De fietsenberging dient enkel om fietsen in te plaatsen en is geen opslagruimte voor groot huisvuil of ander materiaal. De fietsenberging bevindt zich in de garage op niveau -2.
Ten alle tijden is men verplicht de deur van de fietsenstalling achter zich te sluiten en na te kijken of deze vergrendeld is om fietsendiefstal te voorkomen.
Verder is het ten sterkste aanbevolen om fietsen met individueel slot te vergrendelen aan de aanwezige fietsenbeugels.
Bij vaststelling van diefstal in het fietsenlokaal dient de syndicus zo snel mogelijk op de hoogte gebracht te worden.
Gebruik afvoerleidingen
Bewoners zullen afvoeren behoorlijk gebruiken en verstoppingen vermijden door vloeibare wasmiddelen te gebruiken.
Het is ten strengste verboden hygiënisch materiaal zoals tampons, maandverbanden en vochtige doekjes door te spoelen via sanitaire afvoeren of etensresten, braad- of frietvet weg te gieten in de gemeenschappelijke afvoeren van het gebouw via gootsteen, uitgietbakken of toilet.
Verlichting
Als bewoner wordt U gevraagd defecte verlichting in de gemeenschappelijke delen zoals de inkom en traphallen, garage, alsook in de lift, te melden aan de syndicus.
Deze verlichting zal zo snel mogelijk hersteld worden zodoende de impact op veiligheid beperkt te houden.
Beschadigingen
Als bewoner wordt u gevraagd om vastgestelde of veroorzaakte beschadigingen in de gemeenschappelijke delen, in of aan het gebouw, inclusief de liften zo snel mogelijk te melden bij de syndicus.
Als U beschadigingen veroorzaakt en meld zal er samen met de syndicus naar een oplossing gezocht worden. De herstellingskosten worden op de veroorzaker verhaalt.
Indien U veroorzaakte beschadigingen niet meldt en deze vastgesteld/bewezen worden zal er overgegaan worden tot een schadevergoeding van 500€ plus de kosten die voortvloeien uit de herstelling.
- 3: Huisvuil
Het huishoudelijk afval moet in de correcte afvalcontainer in het afvallokaal worden gesorteerd. Er mag geen huisvuil in de kelders, inkom of voor de garagepoort worden neergelegd.
Onder toegestaan huishoudelijk afval verstaan we
- papier en karton (gele container)
- glas (groene container)
- pmd (blauwe container)
- gft, voedselresten/organisch afval (oranje container)
- restafval (zwarte container)
Ander afval is verboden en dient door de bewoner op zelfstandige basis naar het recyclepark gebracht te worden of kan mogelijks opgehaald worden door de stad Brussel (op afspraak).
Duidelijke sorteerrichtlijnen, afvalomschrijving, alsook richtlijnen tot verwerking/ophaling kan men terugvinden op https://www.arp-gan.be/nl/sortering. Indien U extra uitleg nodig heeft kan u steeds de syndicus contacteren.
Het is strikt verboden om renovatie afval, kleine en grote elektrische apparaten, matrassen, meubels, chemische producten en andere afval types die niet onder bovenstaand beschreven huishoudelijk afval vallen te deponeren.
In geen geval kan verboden afval tijdelijk opgeslagen worden in de gemeenschappelijke delen, de garage of afvalhoek.
Ingeval van sluikstorten en het niet sorteren van toegestaan afval kan een schadevergoeding van 500€ gevraagd worden, eventueel verhoogd met bijkomende kosten voor de ophaling.
Indien u merkt dat er op regelmatige basis geen plaatst is om toegestaan huishoudelijk afval te sorteren/te deponeren in de voorziene containers, dient u de syndicus te contacteren. Alsook indien u sluikstorten vaststelt.
- 4: lawaaihinder
De bewoners worden verondersteld alles te doen wat nodig is om de buren niet te storen, zowel overdag als ’s nachts.
Tussen 22 uur en 7 uur mag absoluut geen lawaai de rust verstoren. Iedere bewoner zal zorg dragen voor beperking van geluidshinder bij gebruik van radio, televisie, muziekinstrumenten en andere elektrische toestellen en absoluut geen lawaai maken in de gemene delen.
- 5: Huisdieren
Kleine huisdieren zijn in het gebouw toegelaten in zoverre ze andere bewoners niet hinderen (lawaai, reuk of andere ongemakken). Exotische dieren zijn verboden. Het houden van andere soorten huisdieren kan enkel mits schriftelijke toestemming van de andere mede-eigenaars.
Ingeval van overlast zal de Algemene Vergadering met de vereiste meerderheid van stemmen mogen beslissen het betrokken dier niet langer toe te laten.
- 6: netheid van het gebouw
Het is verboden in de gemene delen van het gebouw privé-karweien van welke aard ook uit te voeren, door de ramen en op de terrassen tapijten en bed- en tafellinnen uit te kloppen of eender wat naar beneden te gooien, auto’s of andere rijwielen te wassen in de garageruimte en in/op andere gemene delen.
Ook dient al het nodige te worden gedaan om deze ruimten proper te houden. Wie de gemene delen bevuilt, wordt verzocht deze onmiddellijk zelf schoon te maken.
- 7: orde in de inkomhal/trappenhal
Iedereen moet het nodige doen om de inkom -en trappenhallen proper en ordelijk te houden. De brievenbussen dienen tijdig gelicht te worden. Elke bewoner dient er zelf voor te zorgen dat overtollig en/of ongewenst reclamedrukwerk opgeruimd wordt. Het drukwerk op de grond gooien is verboden.
Het is verboden berichten of affiches in de inkomhal op te hangen zonder voorafgaandelijke toestemming van de syndicus. Er mag niets (ook geen fietsen) in de inkom en traphallen geplaatst worden. Naamplaatsjes aan brievenbussen, parlofoons, lift,… worden bij de syndicus besteld teneinde de uniformiteit te behouden. De kosten zijn ten laste van de bewoners.
- 8: verhuizingen
Het naar boven brengen van grote en/of zware voorwerpen dient uitsluitend te gebeuren met een liftladder. Bij transport van goederen, vooral van verhuizingen, dienen alle maatregelen genomen te worden ter voorkoming van schade aan de stoep, de inkomhallen, ingangen en trapzalen. Elke verhuis moet verplicht gemeld worden aan de syndicus. Elke nieuwe bewoner (eigenaar of huurder) dient zich bij de syndicus bekend te maken.
- 9: uitzicht van het gebouw
Aan het algemeen uitzicht van het gebouw mag niets gewijzigd worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de algemene vergadering.
Aan ramen, terrassen en borstweringen mogen geen voorwerpen hangen of zichtbaar zijn die het ordelijk en esthetisch uitzicht van het gebouw kunnen schaden.
Er mag geen affichage van verkoop/verhuur op de gevel of ramen geplaatst worden.
- 10: veiligheid – diefstal
Iedere bewoner wordt verzocht de regels rond toegang te volgen zoals beschreven in Artikel 1 van dit reglement.
Het is verboden ontvlambare, ontplofbare of geur verspreidende stoffen in het gebouw binnen te brengen.
Het is verboden rubberen gasleidingen of buigbare buizen aan te wenden; hiervoor mag geen enkele gedoogzaamheid, zelfs met de tijd, een verworven recht worden.
Indien U indringers vaststelt in de gemeenschappelijke delen contacteert U zo snel mogelijk de politie op het telefoonnummer 101 en verwittigt U de syndicus. Voor Uw eigen veiligheid is het niet aangeraden om interactie op te zoeken met deze personen. Waarschuw waar mogelijk andere bewoners.
Indien U gevaarlijk afval vaststelt (naalden, ammoniak e.a) contacteert U zo snel mogelijk de syndicus. Ruim in geen geval zelf op en verlaat de ruimte bij irriterende dampen. Waarschuw waar mogelijk andere bewoners.
Indien U verdachte personen of handelingen opmerkt in het gebouw, contacteert U de syndicus of bij inbraak direct de politie op het telefoonnummer 101. Noteer/vermeld steeds de datum/tijdstip en locatie in het gebouw van vaststelling zodoende incidenten kunnen opgezocht worden via camera beelden.
- 11: Privatieve kelders
Om indringers geen kans te geven om zich te verbergen en misbruik te maken van de kelders is iedere eigenaar/huurder van een privatieve kelder verplicht de toegangsdeur tot deze kelder ten alle tijden te vergrendelen.
Beveiliging van de kelderdeur door middel van een secustrip is de beste wijze om inbraak in deze kelders te voorkomen. Bij beschadigingen door inbraak van de kelderdeur dient deze zo snel mogelijk gerepareerd te worden. Deze kosten zijn voor de eigenaar.
Verder dient de eigenaar/huurder ervoor te zorgen dat de inhoud van de kelder geen geurhinder oplevert in de gemeenschappelijke delen.
- 12: RENOVATIE
Elke renovatie van een privatief appartement dient vooraf gemeld te worden aan de syndicus.
De eigenaar zal alle voorzorgsmaatregelen nemen om beschadigingen aan/in de gemeenschappelijke delen van het gebouw te voorkomen.
Bij beschadigingen zal de eigenaar deze melden aan de syndicus.
De eigenaar is verantwoordelijk om eventuele aannemers op de hoogte te brengen van dit intern reglement, zeer specifiek rond sluikstorten, lawaai, beschadigingen, verhuis en netheid van het gebouw.
Te allen tijde blijft de eigenaar verantwoordelijk voor hinder/schade aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw of haar bewoners.
Bij het niet respecteren van bovenstaande kan overgegaan worden tot een schadevergoeding van 500€ plus de mogelijkse kosten die voortvloeien uit de overtreding.
- 13: MISBRUIK VAN GEBOUW EN NOODSYSTEMEN
Gebouwsystemen
Het is ten strengste verboden voor eigenaars en bewoners om acties te ondernemen aan centrale systemen actief in het gebouw ivm eigen/algemene veiligheid. Bij problemen contacteert U zo snel mogelijk de syndicus, al dan niet op het noodnummer.
Onder systemen verstaan we o.a, niet limiterend:
- de gemeenschappelijke elektriciteitkast
- co2 en brandcentrale
- ventilatie
- toegangsystemen
- videoparlofonie
- camerabewaking
- centrale telecom
- liften
- zonnepanelen inc omvormers
- garagesturing
- wasmachines
- waterontharder
De syndicus en een aantal key users (eigenaars) kunnen afhankelijk van het probleem, voor een snelle en veilige oplossing zorgen.
Noodsystemen
Het is ten strengste verboden om noodsystemen te activeren/misbruiken buiten in geval van nood.
Onder noodsystem verstaan we
- brandmeld druknoppen en rookmelders
- vluchtdrukknoppen voor toegang
- rookkoepels
- manueel openen van de garagepoort via noodketting
Een defecte garagepoort is geen geval van nood tenzij dringende evacuatie noodzakelijk is. Bij defecte garagepoort dient in eerste geval de onderhoudsfirma (contactgegevens geafficheerd aan poort) verwittigd te worden en indien niet verholpen ook de syndicus. Pas na toestemming van één van beide mag de poort manueel geopend worden!
Bij het niet respecteren van bovenstaande kan overgegaan worden tot een schadevergoeding van 250€ plus de mogelijkse kosten die voortvloeien uit de overtreding.
- 14: TELECOM
Het bekomen van een internet/tv aansluiting in de individuele appartementen is mogelijk via onderstaande manieren.
- Coaxkabel (reeds aanwezig in alle privatieve appartementen)
- Fiber (aanwezig tot op verdiep, beperkt tot proximus)
Voor beide manieren dient men contact op te nemen met een telecomprovider. Het is niet meer mogelijk om nog aansluitingen te bekomen via de analoge telefoonlijn (koper). Deze beperking is van toepassing voor de volledige stad Brussel.
Het is verboden, zonder toestemming van de syndicus (en mogelijkse goedkeuring op de algemene vergadering), werken te laten uitvoeren ivm telecom in de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
Het binnenbrengen van fiber vanop het verdiep/vanuit de gemeenschappelijke hal tot in een privatief appartement moet vooraf gemeld worden bij de syndicus. De werken moeten proper en zonder beschadigingen aan de gemeenschappelijke delen worden uitgevoerd.
Het plaatsen van glasvezelkabel dewelke de gemeenschappelijke ruimte doorkruist, dient verplicht te gebeuren in een kabelgoot. Deze kabelgoot moet bestaan uit een witte kleur welke overeenstemt met de verfkleur van de muur. De kabelgoot moet beperkt blijven in omvang en moet de glasvezeldraden kunnen bundelen voor verschillende, aangrenzende appartementen.
Bij het niet respecteren van bovenstaande kan overgegaan worden tot een schadevergoeding van 250€ plus de mogelijkse kosten die voortvloeien uit de overtreding.
- 15: TOEGANGSCONTROLE GEBOUW, BADGES EN CAMERAS
BADGES
De toegang tot het gebouw verloopt voor elke bewoner standaard via een elektronische badge. Naast badges zijn er ook radiotransmitters beschikbaar voor personen die toegang wensen tot de garage.
Het is niet mogelijk voor bewoners om toegang te krijgen tot het gebouw via een code. In geval van verlies badge/nood kan U de syndicus bellen tijdens kantooruren of via het noodnummer.
U dient zich duidelijk te identificeren als bewoner van VME/ACP pelikaan met naam, voornaam en appartement nummer (te vinden op de deur).
Bij verlies dient U onmiddellijk de syndicus te contacteren, verloren badges worden gedeactiveerd.
De kosten voor nieuwe of extra badges en radiotransmitters worden steeds doorgerekend aan de eigenaar en zijn te verkrijgen via de syndicus.
De eigenaar van het appartement blijft verantwoordelijk voor alle uitgegeven badges. De badges zijn uniek gekoppeld aan het appartement in kwestie.
Schade die ontstaat en bewezen wordt door ongeoorloofde toegang met verloren badges die niet zijn gemeld zal verhaald worden op de eigenaar/bewoner van het appartement.
CAMERAS
Alle toegangswegen en de garage van het gebouw staan onder camerabewaking in regel met de wet op camerabewaking.
De camerabeelden kunnen gebruikt worden in combinatie met onder meer toegangs-gegevens uit badge-gebruik om de identiteit van overtreders van het reglement van interne orde en incidenten te helpen vast te stellen.
Bij overtreding zullen deze beelden gedeeld worden met de eigenaars van de desbetreffende kavels teneinde de desbetreffende schadevergoeding en herstelkost aan te rekenen.
Dezelfde gegevens zullen op verzoek van relevante overheidsinstanties en verzekeringsmaatschappij gedeeld worden.
De beelden kunnen bekeken worden door personeel van de syndicus en door per AV aangestelde RvM leden in kader van uitoefening van toevertrouwde beheer. Alle beelden zullen na maximaal 6 maand verwijderd worden.
- 16: GEURHINDER GEMEENSCHAPPELIJKE DELEN
Elke bewoner dient er alles aan te doen om geurhinder in de gemeenschappelijke delen te vermijden.
Geurhinder wordt onder andere veroorzaakt door kookdampen, huishoudelijk afval en het niet reinigen van privatieve delen op regelmatige basis.
Elke eigenaar dient op regelmatige basis (minstens jaarlijks) de koolstoffilters van de afzuigkap in de keuken te vervangen om geurhinder veroorzaakt door kookdampen te beperken in de gemeenschappelijke delen.
Bewoners dienen voldoende maartregelen te nemen (poetsen, tijdig deponeren van huishoudelijk afval in de afvalhoek niveau -1 garage, verluchting privatieve delen) teneinde geurhinder veroorzaakt door privatieve delen in de gemeenschappelijke delen te beperken.
- 17: ALGEMENE INLICHTINGEN
Algemene inlichtingen
De eigenaars-verhuurders zijn verplicht hun huurders in te lichten over; en hun huurcontract aan te passen aan de bepalingen van de basisakte, reglement van mede-eigendom en het reglement van interne orde.
Eigenaars zijn verplicht het reglement van interne orde toe te voegen als bijlage aan het huurcontract en te laten ondertekenen door hun huurders.
De door de huurder ondertekende versie van het RIO dient door de eigenaar doorgestuurd te worden aan de syndicus via post of email op eerste aanvraag.
Bij het ontbreken van een ondertekende versie RIO, door de huurder, worden de mogelijkse kosten bij overtreding verhaalt op de eigenaar.
Eigenaars (niet toegankelijk voor huurders) kunnen de verslagen en documenten, alsook individuele zaken over hun eigendom inkijken via https://www.dobby.be
Het Dobby platform wordt onderhouden en aangeboden door de syndicus. Contacteer de syndicus bij problemen of toegang.
Contactinformatie SYNDICUS
De syndicus voor dit gebouw is Verimass en is telefonisch bereikbaar van 10:00 tot 12:00 uur op het telefoonnummer 016/22.63.25. Voor dringende technische interventies kunt u ook buiten deze uren hetzelfde nummer bellen. Kies in het keuzemenu eerst uw taal en kies daarna optie 1 om direct met onze wachtdienst in contact te komen.
E-mailadres: verimass@parte.be
Vermeld steeds “VME Pelikaan” bij contact.
De meest recente gegevens om de syndicus te bereiken kan u terugvinden in elke ingang van het gebouw op een afzonderlijk syndicusbordje.
Contactinformatie Raad van Mede-eigendom
De raad van mede-eigendom bestaat uit een aantal verkozen eigenaars die zich bezighouden met de opvolging van problemen en oplossingen rond het gebouw, samen met de syndicus. Alsook controleert de raad de werking van de syndicus.
De raad is te bereiken via het emailadres rvm@vmepelikaan.be (beschikbaar voor eigenaars en huurders).
Het eerste aanspreekpunt blijft steeds de syndicus. In geval van conflict en problemen of zaken die U liever met de raad bespreekt, kan U de raad contacteren.
De raad heeft ook een whatsapp groep opgericht, onafhankelijk van de syndicus, bestaande uit eigenaars en huurders.
Iedere eigenaar/huurder/bewoner is welkom. De whatsapp groep is geheel vrijblijvend.
In deze groep wordt de sociale interactie aangegaan tussen bewoners en gebouw.
Deze groep is geen officieel meldpunt.
Om toe te treden stuur U een email naar rvm@vmepelikaan.be met naam, voornaam en de nummer van het appartement (te vinden op de deur).
- 18: VERBOD OP KORTE TERMIJN VERHUUR
Er is een verbod op korte termijn verhuur (<90 dagen).
Eventuele inbreuken worden aan de eigenaar aangerekend, deze kan dit desgewenst doorrekenen aan de bewoner maar het is de eigenaar die aan de VME betaling schuldig is.
Het is verboden om op de algemene delen privatieve elementen toe te voegen. Dit betekent vb. concreet dat er nergens in het gebouw een sleutelkluis mag geïnstalleerd worden.
- 19: PLAATSING PRIVATIEVE WARMTEPOMP OP TERRASSEN IS TOEGELATEN
Plaatsing privatieve warmtepomp op individuele terrassen is toegelaten volgens onderstaande voorschriften:
- De unit wordt op het terras geplaatst.
- De unit wordt niet aan de gevel gemonteerd.
- De unit wordt op een geluidsdempende ondergrond geplaatst.
- De doorboring van de gevel door een vakman wordt via een factuur aangetoond.
- De kleur van de buitenunit, of de omkasting ervan, is grijs overeenkomstig gevelsteen.
- De maximale geluidsproductie van de buitenunit is 35 db.
- De afwatering van de unit is aangesloten op de afwatering van het terras.
- De kosten voor plaatsing en onderhoud van de unit zijn voor de betrokken eigenaar.
Eigenaar is verantwoordelijk voor alle relevante stedenbouwkundige toelatingen.
DEEL 2 – wettelijke bepalingen
- Regels m.b.t. de bijeenroeping, werkwijze en bevoegdheid van de Algemene Vergadering
- werkwijze van de algemene vergadering
Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen, geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn. Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden rechtsgeldig een lasthebber aan. Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen, oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.
De syndicus houdt jaarlijks een algemene vergadering tijdens de vastgelegde periode tussen 15/2 en 28(29)/2 of telkens als er dringend in het belang van de mede-eigendom een beslissing moet worden genomen.
Tevens houdt de syndicus een algemene vergadering op verzoek van één of meer mede-eigenaars die ten minste één vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten. Dit verzoek wordt bij ter post aangetekende brief aan de syndicus gericht, die binnen de dertig dagen na de ontvangst van het verzoek de bijeenroeping verzendt aan de mede-eigenaars. Wanneer de syndicus geen gevolg geeft aan dit verzoek, kan één van de mede-eigenaars die het verzoek mee heeft ondertekend, zelf de algemene vergadering bijeenroepen.
- Bijeenroeping van de algemene vergadering
De bijeenroeping vermeldt de plaats waar, alsook de dag en het uur waarop de vergadering plaatsvindt, alsmede de agenda met opgave van de punten die ter bespreking zullen worden voorgelegd. De syndicus agendeert de schriftelijke voorstellen die hij heeft ontvangen van de mede-eigenaars of van de raad van mede-eigendom, ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het dit reglement van interne orde bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden. De bijeenroeping vermeldt volgens nadere regels waar de documenten over de geagendeerde punten kunnen worden geraadpleegd.
De bijeenroeping geschiedt bij een ter post aangetekende brief, tenzij de geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd de oproeping via een ander communicatiemiddel te ontvangen. De bijeenroepingen die worden verzonden naar het laatst door de syndicus op het ogenblik van de verzending gekende adres, worden geacht geldig te zijn. Behalve in spoedeisende gevallen wordt de bijeenroeping ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering ter kennis gebracht.
- Voorzitter en secretaris van de algemene vergadering
De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten. De voorzitter ‘leidt’ de vergadering naar vorm, procedure, verloop en orde , terwijl de syndicus de inhoudelijke taken invult.
Bij ontstentenis van een kandidaat of indien de algemene vergadering na twee stemronden niet tot de aanduiding van deze bureauleden kan overgaan, wordt van rechtswege voorzitter van de vergadering, de persoonlijk aanwezige mede-eigenaar die het grootst aantal aandelen in de gemeenschappelijke delen bezit, en, indien verscheidene mede-eigenaars een zelfde aantal aandelen bezit, de oudste van hen in jaren.
Naast de aanstelling van een voorzitter moet tevens een secretaris van de vergadering worden aangesteld. De algemene vergadering kan met de vereiste meerderheid beslissen om de syndicus aan te duiden als secretaris.
- Aanwezigheidsvereiste op de algemene vergadering
De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten.
Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering ook rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.
Indien geen van beide quorums wordt bereikt, zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van ten minste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van mede-eigendom waarvan ze houder zijn.
- Volmachten op de algemene vergadering
Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering.
Een lasthebber van de vereniging van mede-eigenaars of iemand die door haar in dienst is genomen of voor die vereniging diensten levert in het raam van enige andere overeenkomst, mag niet persoonlijk of bij volmacht deelnemen aan de beraadslagingen en de stemmingen over de opdracht die hem werd toevertrouwd.
De volmacht vermeldt de naam van de lasthebber.
De volmacht kan algemeen of specifiek zijn en mag slechts gelden voor één algemene vergadering, tenzij gebruik wordt gemaakt van een algemene of specifieke notariële volmacht. Een volmacht verleend voor een algemene vergadering geldt ook voor de algemene vergadering die georganiseerd wordt omdat voor de eerste algemene vergadering het quorum niet werd bereikt, tenzij anders bepaald.
Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lastgever of lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars beschikken.
Niemand mag meer dan drie volmachten aanvaarden. Een lasthebber mag evenwel meer dan drie volmachten krijgen als het totaal van de stemmen waarover hij zelf beschikt en die van zijn volmachtgevers niet meer dan 10 % bedraagt van het totaal aantal stemmen dat toekomt aan alle kavels van de mede-eigendom.
- stemming op de algemene vergadering
Iedere mede-eigenaar beschikt over een aantal stemmen dat overeenstemt met zijn aandeel in de gemeenschappelijke delen.
Wanneer het reglement van mede-eigendom de lasten van een gemeenschappelijk deel van het gebouw of van de groep van gebouwen uitsluitend ten laste legt van bepaalde mede-eigenaars, nemen enkel die mede-eigenaars deel aan de stemming op voorwaarde dat die beslissingen het gemeenschappelijk beheer van de mede-eigendom niet in het gedrang brengen. Elk van hen stemt met een aantal stemmen naar evenredigheid van zijn aandeel in voornoemde lasten.
De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de mede-eigenaars die op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist.
Voor de berekening van de vereiste meerderheid worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen, niet beschouwd als uitgebrachte stemmen.
- Bevoegdheden – meerderheden algemene vergadering
De algemene vergadering beslist:
1° bij meerderheid van twee derde van de stemmen:
- a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van
de gemeenschappelijke gedeelten betreft, onverminderd artikel 3.85, § 2;
- b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van de wettelijk opgelegde werken en de werken tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer, waartoe kan worden besloten bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars, onverminderd artikel 3.89, § 5, 2° ;
- c) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 3.89, § 5, 2°, bedoelde daden;
- d) met bijzondere motivering, over de werken aan bepaalde privatieve delen, die, om economische of technische redenen, zullen worden uitgevoerd door de vereniging van mede-eigenaars.
Deze beslissing wijzigt geenszins de verdeling van de kosten voor deze werken over de medeeigenaars.
2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:
- a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de mede-eigendom;
- b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel daarvan;
- c) over de heropbouw van het onroerend goed of de herstelling van het beschadigd gedeelte in geval van gedeeltelijke vernietiging;
- d) over iedere verkrijging van nieuwe onroerende goederen bestemd om gemeenschappelijk te worden;
- e) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen. Dit omvat ook de wijziging van de zakelijke gebruiksrechten ten voordele van één mede-eigenaar op de gemeenschappelijke delen, op voorwaarde dat dit gemotiveerd wordt door het rechtmatig belang van de vereniging van mede-eigenaars, in voorkomend geval, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die zulks mocht veroorzaken;
- f) over de wijziging van de statuten in functie van artikel 3.84, vierde lid;
- g) over de verdeling van een kavel of over de volledige of gedeeltelijke vereniging van twee of meer kavels;
- h) onder voorbehoud van artikel 3.92, § 1, zesde lid, over de volledige afbraak en heropbouw van het gebouw om redenen van hygiëne of veiligheid of wanneer de kostprijs voor de aanpassing van het gebouw aan de wettelijke bepalingen buitensporig zou zijn. In dit geval kan een mede-eigenaar tegen vergoeding afstand doen van zijn kavel ten gunste van de andere mede-eigenaars, indien de waarde van de kavel lager is dan het aandeel dat hij moet betalen in de totale kosten van de werken. Bij gebrek aan overeenstemming wordt de vergoeding door de rechter vastgesteld op basis van de actuele marktwaarde van de betrokken kavel, zonder rekening te houden met de beslissing van de algemene vergadering.
- 2. In geval van gehele of gedeeltelijke vernietiging, worden de vergoedingen die in de plaats komen van het vernietigde onroerend goed bij voorrang aangewend voor de heropbouw ervan, indien daartoe beslist wordt.
Onverminderd de vorderingen ingesteld tegen de mede-eigenaar, de bewoner of de derde, die aansprakelijk is voor het schadegeval, zijn de mede-eigenaars verplicht in geval van heropbouw of herstel bij te dragen in de kosten, naar evenredigheid van hun aandeel in de mede-eigendom.
- 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle mede-eigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, middels de overlegging van een verslag zoals bepaald in artikel 3.85, § 1, tweede lid.
Wanneer de algemene vergadering echter, met de door de wet vereiste meerderheid, besluit tot de werken, de verdeling of de vereniging van kavels of daden van beschikking, kan zij, met dezelfde gekwalificeerde meerderheid, beslissen over de wijziging van de verdeling van de aandelen van medeeigendom in geval die wijziging noodzakelijk is.
- Notulen van de Algemene Vergadering
De syndicus stelt de notulen van de beslissingen op die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden.
Deze notulen worden aan het einde van de zitting en na lezing ondertekend door de voorzitter van de algemene vergadering, door de bij de opening van de zitting aangewezen secretaris en door alle op dat ogenblik nog aanwezige mede-eigenaars of hun lasthebbers.
De leden van de vereniging van mede-eigenaars kunnen, met eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden.
De syndicus neemt binnen dertig dagen na de algemene vergadering de beslissingen bedoeld in de paragrafen 10 en 11 op in het register bedoeld in artikel 3.93, § 4, en bezorgt die binnen diezelfde termijn aan elke titularis van een zakelijk recht op een kavel die, in voorkomend geval krachtens artikel 3.87, § 1, tweede lid, stemrecht heeft in de algemene vergadering en aan de andere syndici. Als een van hen het proces-verbaal niet binnen de gestelde termijn heeft ontvangen, brengt hij de syndicus daarvan schriftelijk op de hoogte.
- Mededinging
Op de Algemene Vergadering werd volgend bedrag vastgelegd van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 3.89, § 5, 2° BW, bedoelde daden (zijnde alle bewarende maatregelen en alle daden van voorlopig beheer):
EUR … – beslissing Algemene Vergadering d.d. …
Voor opdrachten en contracten boven dit bedrag zal de syndicus meerdere kostenramingen voorleggen, op grond van een vooraf opgemaakt bestek.
- bijstand op de algemene vergadering
Een mede-eigenaar kan zich laten bijstaan door één persoon op voorwaarde dat hij de syndicus ten minste vier werkdagen vóór de dag van de algemene vergadering daarvan bij aangetekende zending in kennis stelt. Deze persoon mag tijdens de algemene vergadering de discussie niet leiden, noch ze monopoliseren.
- Regels m.b.t. de syndicus
- de syndicus
- Benoeming van de syndicus en publicatie
De syndicus wordt benoemd door de algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere mede-eigenaar of van iedere belanghebbende derde.
De bepalingen met betrekking tot de relatie tussen de syndicus en de vereniging van mede-eigenaars worden opgenomen in een schriftelijke overeenkomst.
Het mandaat van de syndicus mag niet langer zijn dan drie jaar, maar kan worden hernieuwd door een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering. Het feit dat het mandaat van de syndicus niet wordt vernieuwd, geeft op zich geen aanleiding tot een vergoeding.
Onder voorbehoud van een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering, kan hij geen verbintenissen aangaan voor een termijn die de duur van zijn mandaat te boven gaat.
Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van interne orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd. De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.
Conform artikel 3.89, §2 BW moet de aanstelling/benoeming van de syndicus tevens in de Kruispuntbank voor Ondernemingen worden bekendgemaakt.
De vereniging van mede-eigenaars of haar syndicus moeten een aanvraag tot inschrijving indienen bij
een ondernemingsloket naar keuze en dit ten laatste op de werkdag, die de dag waarop de opdracht
van de syndicus een aanvang neemt, voorafgaat. Uitzondering hierop is het geval waarin de beslissing
tot aanstelling of benoeming minder dan acht werkdagen werd genomen voor de dag waarop zijn
opdracht aanvangt. In dit laatste geval moet de inschrijving plaatsgrijpen binnen acht werkdagen na
het nemen van de beslissing tot aanstelling of benoeming. Naast een aanvraag tot inschrijving dient tevens elke wijziging of doorhaling van de gegevens worden
medegedeeld aan het ondernemingsloket naar keuze, met aanduiding van de datum waarop de
wijziging of doorhaling in voege treedt. De mededeling dient te gebeuren volgens dezelfde procedure
als bij de aanvraag van een inschrijving.
Voor elke aanvraag, wijziging of doorhaling dient een inschrijvingsrecht
door de vereniging van mede-eigenaars te worden betaald. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
- Takenpakket van de syndicus
De syndicus heeft tot opdracht:
1/ de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren;
2/ alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
3/ het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars te beheren; voor zover als mogelijk dient dit vermogen in zijn geheel geplaatst te worden op diverse rekeningen, waaronder verplicht een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal; al deze rekeningen moeten op naam van de vereniging van mede-eigenaars worden geplaatst;
4/ de vereniging van mede-eigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen; Behoudens andersluidende bepalingen in de wet, wordt aangetekende briefwisseling, op straffe van nietigheid, geadresseerd aan de woonplaats, of bij ontstentenis daarvan, aan de verblijfplaats of de maatschappelijk zetel van de syndicus en aan de zetel van de vereniging van mede-eigenaars.
5/ de lijst van de schulden bedoeld in artikel 3.94, § 2, over te leggen binnen dertig dagen te rekenen van het verzoek van de notaris;
6/ aan elke persoon, die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, de datum van de vergaderingen mede te delen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten te formuleren. Deze zullen als zodanig aan de vergadering worden medegedeeld. De mededeling wordt aangeplakt op een goed zichtbare plaats in de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
7/ indien zijn mandaat op om het even welke wijze een einde heeft genomen, binnen een termijn van dertig dagen na de beëindiging van zijn mandaat het volledige dossier van het beheer van het gebouw aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste algemene vergadering te overhandigen, met inbegrip van de boekhouding en de activa die hij beheerde, van elk schadegeval, van een historiek van de rekening waarop de schadegevallen zijn vereffend, alsmede van de stukken die de bestemming bewijzen welke werd gegeven aan elke som die niet op de financiële rekeningen van de mede-eigendom terug te vinden is;
8/ een aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan die de uitoefening van zijn taak dekt, alsook het bewijs van die verzekering te leveren; in geval van een mandaat om niet, wordt die verzekering aangegaan op kosten van de vereniging van mede-eigenaars;
9/ het de mede-eigenaars mogelijk maken inzage te nemen van alle niet private documenten of gegevens over de mede-eigendom
10/ desgevallend, het postinterventie-dossier te bewaren op de wijze die door de Koning is vastgesteld;
11/ ten behoeve van de in artikel 3.88, § 1, 1°, c, bedoelde mededinging meerdere kostenramingen voor te leggen.
12/ aan de gewone algemene vergadering een evaluatierapport voor te leggen in verband met de overeenkomsten voor geregeld verrichte leveringen;
13/ de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad; hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of in het kapitaal waarvan ze een aandeel bezitten, een onderneming waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarbij zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld; indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;
14/ de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering, en de mede-eigenaars op hun eerste verzoek en de notaris indien hij de syndicus hiertoe verzoekt in het kader van de overschrijving van akten die overeenkomstig artikel 1, eerste lid, van de hypotheekwet van 16 december 1851 op het bevoegde kantoor van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie worden overgeschreven, de naam, het adres, de gedeelten en de referenties van de kavels van de andere mede-eigenaars te bezorgen;
15/ de boekhouding van de vereniging van mede-eigen aars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningenstelsel.
16/ de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen.
De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer; hij kan zijn bevoegdheid niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden.
- Voortijdige beëindiging van de overeenkomst met de syndicus
De Algemene Vergadering kan de syndicus te allen tijde ontslaan. De vereniging van mede-eigenaars mag de syndicus in principe kosteloos, zonder opgave van enige reden en zonder opzegtermijn ontslaan, behoudens afwijkend beding in het syndicuscontract.
- Verplichtingen van de syndicus bij het einde van zijn opdracht
Indien het mandaat als syndicus op om het even welke wijze een einde heeft genomen, zal hij binnen een termijn van dertig dagen na de beëindiging van zijn mandaat het volledige dossier van het beheer van het gebouw aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste algemene vergadering overhandigen, met inbegrip van de boekhouding en de activa die hij beheerde, van elk schadegeval, van een historiek van de rekening waarop de schadegevallen zijn vereffend, alsmede van de stukken die de bestemming bewijzen welke werd gegeven aan elke som die niet op de financiële rekeningen van de mede-eigendom terug te vinden is.
- Regels m.b.t. de commissaris van de rekeningen
- commissaris van de rekeningen
De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, belast met de controle van de rekeningen en de boekhouding van de vereniging. De commissaris van de rekeningen brengt verslag uit aan de algemene vergadering.
Bevoegdheden en werkingsregels :
1/Omschrijving van de verplichtingen/opdracht van de commissaris:
Jaarlijks zal de commissaris van de rekeningen zich, op afspraak, kunnen aanbieden op het kantoor van de syndicus om alle boekhoudkundige stukken (facturen, kostennota’s, bankafschriften, boekhoudkundige documenten, …) in te kijken.
Bij vragen of onduidelijkheden kan de commissaris eventuele ontbrekende informatie of verduidelijkingen opvragen bij de syndicus, die er zich toe engageert om op korte termijn (minstens voor de algemene vergadering waarop de rekeningen ter goedkeuring voorgelegd worden) de noodzakelijke inlichtingen aan de commissaris te bezorgen. De commissaris van de rekeningen maakt een schriftelijk verslag op over zijn vaststellingen en brengt hierover, zo noodzakelijk, mondeling verslag uit aan de mede-eigenaars tijdens de algemene vergadering.
2/ Het mandaat kan bezoldigd zijn.
- Regels m.b.t. de Raad van mede-eigendom
- raad van mede-eigendom
In elk gebouw of elke groep van gebouwen met minstens twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt verplicht door de algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht.
In de gebouwen of groepen van gebouwen met minder dan twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, kan de algemene vergadering met een volstrekte meerderheid van de stemmen beslissen tot oprichting van een raad van mede-eigendom.
Werkingsregels:
1/De raad van mede-eigendom controleert de taken van de syndicus.
2/ De algemene vergadering beslist bij volstrekte meerderheid over de benoeming van de leden van de raad van mede-eigendom, zulks voor elk lid afzonderlijk. Het mandaat van de leden van de raad van mede-eigendom loopt tot de volgende gewone algemene vergadering en is hernieuwbaar.
3/ Het mandaat kan bezoldigd worden.
4/ Taken en verslaggeving:
Om zijn opdracht uit te voeren kan de raad van mede-eigendom, na de syndicus op de hoogte te hebben gebracht, kennis nemen en kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer van laatstgenoemde of die van belang zijn voor de mede-eigendom.
Hij kan andere opdrachten of bevoegdheidsdelegaties krijgen in de mate dat de algemene vergadering daartoe beslist met een meerderheid van twee derde van de stemmen en zulks geen afbreuk doet aan de wettelijke bevoegdheden van de syndicus, de algemene vergadering en de commissaris inzake de rekeningen. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of bevoegdheidsdelegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar.
De raad brengt verslag uit over haar activiteiten.
- inzagemogelijkheid van de mede-eigenaars
De syndicus moet de mogelijkheid creëren voor alle mede-eigenaars om inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom.
Het ter beschikking stellen van de documenten zal gebeuren op de zetel van de vereniging van mede-eigenaars of op de plaats waar de syndicus is gevestigd. De syndicus maag hiervoor een vergoeding aanrekenen.
Om organisatorische redenen dient de mede-eigenaar hiertoe voorafgaand een afspraak te maken met de syndicus of dossierbeheerder.
Heel wat informatie wordt ook via digitale weg / online platform ter beschikking gesteld. In dit laatste geval bekomt de mede-eigenaar op eenvoudig verzoek de noodzakelijke inloggegevens om hiertoe toegang te krijgen.
DEEL 3 – PRIVACYBELEID VME
1.
Dit privacy beleid legt uit hoe de VME omgaat met de persoonsgegevens van de mede-eigenaars en/of huurders van de privatieve delen (hierna de Persoonsgegevens).
De vereniging van mede-eigenaars conformeert zich hiermee aan (i) de Europese verordening nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van hun persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming – beter bekend als ‘GDPR’ of ‘AVG’) (ii) de wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018 en (iii) de adviezen en aanbevelingen van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
- De vereniging van mede-eigenaars verwerkt uitsluitend Persoonsgegevens die haar door de mede-eigenaars (en/of huurders) zijn meegedeeld.
De Persoonsgegevens worden door de vereniging van mede-eigenaars verwerkt voor het beheer van de gemene delen (waaronder de oproeping voor de algemene vergadering), alsook om dringende interventies van derden in het belang van VME, de mede-eigenaars en/of huurders mogelijk te maken.
Een aanvullende grondslag voor deze verwerking is de toestemming van de mede-eigenaars (door de goedkeuring van het reglement van interne orde) als van de huurders (door het goedkeuren van het huurcontract waarin verwezen wordt naar het reglement van interne orde).
- De Persoonsgegevens worden meegedeeld aan de syndicus van de vereniging van mede-eigenaars. De Persoonsgegevens worden tevens meegedeeld aan derden in geval dringende interventies nodig zijn in het belang van de VME, de mede-eigenaars en/of huurders.
- De Persoonsgegevens worden bewaard gedurende de periode van mede-eigendom en/of huur, en tot 10 jaar nadat de mede-eigendom en/of huur een einde genomen heeft.
- De VME verbindt er zich toe om de vertrouwelijkheid van de Persoonsgegevens te behouden en veiligheidsmaatregelen te nemen om elk eventueel verlies, misbruik of elke vervalsing van de Persoonsgegevens te bekomen.
- Elke mede-eigenaar en/of huurder kan steeds inzake krijgen bij de vereniging van mede-eigenaars in de Persoonsgegevens die hem aanbelangen. Onjuiste gegevens worden op eerste verzoek door de vereniging van mede-eigenaars verbeterd.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft het recht om bepaalde Persoonsgegevens die door de vereniging van mede-eigenaars uitsluitend op basis van toestemming worden verwerkt (bij gebreke aan een wettelijke grondslag) te wissen.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft tevens het recht om de verwerking van bepaalde Persoonsgegevens te beperken, of bezwaar te maken tegen bepaalde verwerkingen.
Elke mede-eigenaar en/of huurder heeft het recht om zijn Persoonsgegevens te verkrijgen of om ze over te dragen aan een nieuwe vereniging van mede-eigenaars.
- Bij vragen of bemerkingen omtrent het privacy beleid van de vereniging van mede-eigenaars, kan contact met de vereniging van mede-eigenaars worden opgenomen op het volgende e-mailadres: info@verimass-parte.be
Bij klachten over het privacy beleid van de vereniging van mede-eigenaars, kan de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be) worden gecontacteerd.
Opgemaakt in 2 exemplaren waarvan één voor de huurder
Voor ontvangst,
Naam huurder :
Naam eigenaar :
Handtekening :
Datum